Expeditie Robinson in Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Vera & Wieneke Bastet - WaarBenJij.nu Expeditie Robinson in Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Vera & Wieneke Bastet - WaarBenJij.nu

Expeditie Robinson in Vietnam

Door: Wieneke en Vera

Blijf op de hoogte en volg Vera & Wieneke

20 December 2015 | Vietnam, Hanoi

Lieve allemaal,

Na drie en een halve week in Vietnam durven we wel te zeggen dat Hoi An onze favoriete plaats is, vanwege de gezellige sfeer die er hangt en de lieve locals die je met een lach van alles proberen te verkopen.
Een trip die we vanuit Hoi An hebben gemaakt is naar de tempel ruïnes van 'My Son' (spreek uit 'mee sun'). We werden rondgeleid door een gids die gekleed was als cowboy met een national geographic manier van praten. Dit maakte alle tempels van iets saais tot iets geweldigs. Blij dat we uit Nederland komen, want de Amerikanen hebben deze tempels gebombardeerd en de Fransen hebben de hoofden van de beelden gestolen die nu in het louvre staan. Wij zijn safe!

Vanuit Hoi An zijn we verder gereisd met een prachtige treinreis door de bergen langs de kust naar Dong Hoi. In het Phong Nha - Ke Bang National Park begonnen onze expeditie robinson achtige avonturen. Het begon allemaal in de Paradise cave waar we de nog redelijk softe maar hele mooi paradijselijke grot hebben bekeken. Het grote avontuur begon pas echt in de Dark Cave samen met twee Arnhemmers en een Nijmegenaar, waar we met helm, hoofdlamp, reddingsvest en in bikini, ondanks dat het zo'n 13 graden was, naar binnen gingen. Voordat we dit deden moesten we ziplinen, 400m, naar de ingang van de grot over het water tussen de bergen door. Super gaaf om te doen en je had een geweldig uitzicht. Vervolgens zwommen we de grot in om daar in het donker verder te klouteren. De muren en grond werden steeds glibberiger, modderiger en smaller. We kwamen uit bij een modderpoel waar we allemaal lekker hebben gebadderd en dreven op de modder. Na dit modderige festijn zijn we de grot verder in gezwommen om vervolgens zonder licht terug te zwemmen: super spannend! De terugtocht naar de gewone wereld deden we per kano, waar we niet zo goed in waren aangezien onze boot alleen in rondjes wilde varen.

Ons tweede grote expeditie robinson avontuur hebben we in het prachtige Halong Bay beleefd! We hebben hier op een party cruise ( ja ja.. heel toeristisch,we know) gevaren tussen de prachtige rotsen van een van de 7 natuurwonderen van de wereld. In totale stilte hebben we gekajakt op zoek naar verborgen grotten en gleuven terwijl de roofvogels boven het water cirkelden. Adembenemend en onbeschrijfelijk. Wieneke is vervolgens gered, omdat ze te laat terug was met de kano. Het begon op een gegeven moment toch wel donker te worden toen ze besefte dat het tijd was om terug te gaan, waarna ze haar party cruise niet meer kon vinden tussen alle andere boten. Gelukkig was daar al snel het zoeklicht!! De eerste nacht hebben we feestend doorgebracht op de cruise waarna we naar een privé eiland in de 'Lan Ha bay' zijn gevaren met 5 andere expeditie kandidaten. Op Freedom Island zijn we na een heerlijk potje beach volleybal op een soort matrassen met roeispanen andere eilandjes gaan verkennen. Hier zijn we op zoek gegaan naar oesters. Een local die op een van deze eilandjes woonde leidde ons door een grot naar een afgesloten lagoon. Hier hebben we onze eerste oester gevonden en natuurlijk meteen geproefd. Hierna zijn we iets wat overmoedig naar meer oesters gaan zoeken. Na een lange zoektocht keerden we trots terug op ons eiland waar de locals ons vertelden dat we geen oesters hadden gevonden, maar andere oneetbare schelpdieren. Gelukkig hadden zij wel oesters voor ons!

Onze derde expeditie, ook wel expeditie poolcirkel, hebben we in Sapa beleefd. Sapa is een idilisch, koud maar heel schattig dorpje in de bergen met stalkende locals. Op het moment dat je de openingszin 'helleu, where you from?' hebt beantwoord kom je de rest van de dag niet meer van ze af totdat je een tour of tas van ze koopt. Er wordt zelfs gedreigd met pinky swear als je zegt later te kopen. Wij zijn hier niet in mee gegaan en zijn in onze nieuwe neppe the north face jassen, waarop Vera haar afding-talent heeft losgelaten, de bergen in gegaan om de 'Fansipan' te beklimmen (ook wel Fanzipan, daar lijken de locals het zelf niet over eens te zijn). Dit was de zwaarste, maar stoerste uitdaging die we tot nu toe zijn aangegaan. Om bij de hoogste berg te komen moesten we over meerdere bergen en steile bergwanden langs de afgrond klimmen, rivieren oversteken en modderpaden trotseren. Ons tempo lag tot grote ergenis van onze gids dan ook niet erg hoog, waardoor we ook een aantal uren alleen hebben geklommen omdat hij vast vooruit gelopen was. Maar goed wij namen dan ook wel de tijd om van het uitzicht en de berggeiten te genieten terwijl we stiekem uitrustten. 12 toffe maar vermoeiende uren later kwamen we opgelucht bij het einde waarna we twee dagen nodig hadden om bij te komen. Om toch nog iets meer te zien van Sapa zijn we op de scooter door de bergen gaan touren en hebben we de Silver Waterfall en de Love Waterfall bekeken. Vooral voor wien een heus avontuur aangezien ze nog nooit op een scooter heeft gereden, maar de bergen leken haar een goed moment het te leren. Uiteindelijk heeft Vera uit veiligheid toch het meest gereden en mocht Wieneke foto's maken vanaf achterop.

Na een paar dagen zijn we van de kou gevlucht naar Hanoi, de hoofdstad van Vietnam.
Het meest expeditie achtige hier is toch wel het ontwijken van de vele scooters en een plekje vinden om op de stoep te lopen, lees: parkeerplaats scooters. Toch vonden we Hanoi een leuke stad om ons een aantal dagen te vermaken. We zijn door 'the Old quarter' gelopen, hebben tussen de locals gegeten (ook geen idee wat we nou gegeten hebben, maar het was lekker), hebben het huis en de tuin van Ho Chi Minh (oud-president) bezocht, en natuurlijk verschillende tempels bekeken. Ook indrukwekkend was het vrouwen museum waar een beeld van vroeger en nu wordt geschetst van de Vietnamese vrouw. Veel vrouwen werken ver weg van hun familie in de grote steden om hun gezin in de dorpjes te kunnen onderhouden en zij werken minimaal 12 uur per dag: respect!

Onze laatste expeditie in Vietnam hebben we gemaakt naar Ninh Binh, waar we twee tempels bekeken hebben, een fietstocht door de rijstvelden gemaakt hebben en een boottocht hebben gehad over 'Tam Coc'. Dit laatste is een rivier door Halong Bay- achtige rotsen, rijstvelden, riet en drie grotten. in het bootje hebben we ons vermaakt met het uitzicht op de rotsen, onze schipper die roeide met zijn voeten en met het zingen van alle liedjes die we kenden met Het thema water. Een gezellig dagje!

Morgen vliegen we naar zuid-Thailand om onze kerst en oud en nieuw te vieren op het eiland Koh Samui! Fijne kerst allemaal en alvast een gelukkig nieuwjaar :)

Liefs Wieneke en Vera

• 20 December 2015 - 13:32

Ageeth:

Wat een heerlijk uitgebreid verslag, super!!
    Gaaf hoor, jullie overtreffen jezelf volgens mij regelmatig.
    We spreken elkaar misschien nog wel, zo niet: een gelukkig nieuwjaar daar in het verre Azië !!
    6 uurtjes eerder dan wij hier. Ver weg, maar toch dichtbij :)
    Liefs, mama

• 20 December 2015 - 17:59

Merel:

Wat een jaloersmakende avonturen allemaal! Super stoer!
    Hele fijne dagen daar Veer en Wien :) En alvast een geweldig 2016 gewenst! Tot in het nieuwe jaar x

• 20 December 2015 - 18:18

Sophie:

Het klinkt echt geweldig allemaal! Ondanks dat het bij jullie kouder was dan hier klinkt het alsof jullie volop van alles genieten. Hele fijne kerst en oud en nieuw alvast! Enjoy meiden! Xx